Nasza strona korzysta z plików cookie
Serwis w celach prawidłowego funkcjonowania, statystycznych i reklamowych korzysta z plików cookie. Możesz zarządzać plikami cookie z poziomu Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies na naszej witrynie znajduje się w polityce prywatności. Wykorzystywane pliki cookies zwiększają prawdopodobieństwo, że reklamy produktów lub usług wyświetlane w ramach usług internetowych, z których korzystasz, będą bardziej dostosowane do Ciebie i Twoich potrzeb. Pliki cookie mogą być wykorzystywane do reklam spersonalizowanych oraz niespersonalizowanych.

Sztuka przez duże i małe „S”

Obcowanie ze sztuką na co dzień ma ogromny wpływ na naszą psychikę, rozwój duchowy i emocjonalny. Kontakt z pięknem nie tylko wyrabia dobry gust i pobudza naszą wyobraźnię, ale też otwiera nowe perspektywy w patrzeniu na świat oraz drugiego człowieka. Dzieła sztuki przekazują nam rzeczywistość widzianą oczami artysty i to niezależnie, czy mamy do czynienia z tradycyjnym malarstwem figuralnym, czy nowoczesnym konceptualnym. W sztuce realistycznej możemy podziwiać artystyczny kunszt w odzwierciedlaniu rzeczywistości, kompozycję i barwy, poznawać postaci czy wydarzenia. We współczesnym malarstwie, gdzie artysta często przekształca rzeczywistość,  otwieramy się na niedostępne nam sposoby widzenia świata. Dzieła malarskie, ich oryginały oraz reprodukcje, a także plakaty i grafiki budują charakter przestrzeni, tworzą wyjątkowy klimat miejsca. Otaczając się sztuką, organizujemy przyjazną dla siebie przestrzeń. Kupując więc obraz czy jego reprodukcję, dopasujmy techniki i sposoby przedstawiania rzeczywistości nie tylko do zawartości portfela, ale też do swojego gustu oraz potrzeb. Często wybieramy dzieła, które budzą w nas skojarzenia z ważnymi wydarzeniami, wspomnieniami dobrych przeżyć albo po prostu wzbudzają bardzo pozytywne reakcje. Emocjonalny stosunek do danego dzieła jest ważniejszy niż jego wartość rynkowa.

CO DO DOMOWEJ GALERII

Tradycyjna sztuka malarska to obrazy olejne, akrylowe, akwarele i pastele. Należą do niej zarówno dzieła malarstwa dawnego, jak i malowane przez współczesnych artystów. O oryginały nie jest łatwo, jeśli nie odziedziczyliśmy dzieł sztuki, zakup może wiązać się z barierą finansową, w wielu przypadkach nie do pokonania.  Można jednak znaleźć takie obrazy, na które może nas być stać. Niedrogie, stare obrazy można kupować w antykwariatach i na targach staroci, a także na portalach sprzedażowych. Nowoczesnym malarstwem warto się zainteresować, zaglądając na aukcje czy galerie internetowe – dzieła młodych malarzy są często bardziej dostępne cenowo. Ciekawą ofertę dla miłośników sztuki stanowią odbitki nowej generacji. Reprodukcje typu fine art powstają na wysokiej jakości papierze i mają jakość odbitki fotograficznej o 10-letniej gwarancji koloru oraz ostrości danej grafiki. Inkografia to z kolei wysokiej jakości technika graficzna, wykorzystująca druk cyfrowy do wykonywania reprodukcji dzieł znanych artystów. Tego typu odbitki mają charakter kolekcjonerski, dlatego udostępnia się je w limitowanych seriach (25, 50, 100 sztuk). Przy sprzedaży galerie dołączają do nich certyfikaty autentyczności, gdzie są opisywane pod względem miejsca i daty wykonania – znajduje się tam również podpis artysty. Odbitki mają też umieszczone specjalne hologramy, często też standaryzowane kody. Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań technologicznych, walory takiej reprodukcji są wysokie i dla wielu satysfakcjonujące. Inkografie powstają z dzieł najbardziej uznanych malarzy polskich, na rynku dzieł sztuki uznawane są za dobrą inwestycję. Nie bez znaczenia jest też cena takiej odbitki cyfrowej, stanowiąca zaledwie procent ceny oryginalnego obrazu olejnego. Przeciętna kwota, za jaką można nabyć inkografię uznanego artysty, nie przekracza 2500 zł, podczas gdy oryginał może kosztować kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy. Odbitkę typu giclée możemy też zamówić, gdy mamy w rodzinie oryginalny obraz jakiegoś artysty. Po potwierdzeniu praw do niego drukarnia specjalizująca się w tego typu odbitkach artystycznych jest w stanie zrobić nam wspaniałą kopię. Gotowe reprodukcje znanych dzieł kupimy wszędzie – dobrej jakości są te sprzedawane w sklepikach muzealnych.

PLAKATY NA TOPIE

W ciągu ostatnich lat z powrotem – możliwe, że z sentymentu – sięgamy po znane, stare grafiki z reklam, afiszy informujących o ważnych wydarzeniach, filmów czy teatrów. Plakat jest formą utrwalenia chwili – ważnego wydarzenia – przeszłego lub aktualnego. Odzwierciedleniem historii razem z uwiecznieniem zarówno kanonów estetycznych danego okresu, jak i nastrojów społecznych czy stylu życia. Plakaty były drukowane w dość dużych nakładach – czasami było to 5-6 tysięcy sztuk. Niewiele z nich jednak przetrwało – rozlepiane na miejskich słupach ogłoszeniowych były niszczone podczas ich zdzierania. Niektóre z nich drukowano na papierze niezbyt dobrej jakości, zatem nawet te, które jakimś cudem się uchowały, rozpadają się, kiedy podejmie się próbę ich rozwinięcia i rozprostowania. Z tego tytułu oryginalne plakaty osiągają duże sumy – nawet kilka tysięcy złotych. Na szczęście ich kopie i reprinty są łatwo dostępne – znajdziemy je już za kilkadziesiąt złotych. Obecnie coraz więcej na rynku mamy ilustratorów i grafików, którzy wykorzystując bardzo różne techniki, specjalizują się w tworzeniu plakatów. Kolaże, grafiki komputerowe, rysunki – do wyboru do koloru. Tematyka może być różna i z łatwością można wybrać plakat pasujący lub korespondujący z naszym wnętrzem. Motywy botaniczne, portrety czy też motywy surrealistyczne – coraz częściej plakaty to już nie tylko reklamy czy afisze teatralne, ale po prostu piękne obrazy tworzone za pomocą najrozmaitszych technik.

PASSE-PARTOUT

To rodzaj oprawy w postaci kartonowej lub pokrytej tkaniną ramki, najczęściej o prostokątnym kształcie. Umieszczanie obrazu w takiej ramce ma na celu stworzenie dystansu pozwalającego na lepsze wyeksponowanie dzieła. W efekcie całość zyskuje bardziej elegancki wygląd. Passe-partout stosuje się do obrazów mniejszych – obraz jest wtedy bardziej okazały. Wymiary passe- -partout powinny być dobrane do obrazu. Przyjmuje się, że szerokość obramowania nie powinna być mniejsza niż 5 cm. Zbyt cienkie obramowanie nie będzie prezentowało się dobrze. Kolor ramki ma ogromny wpływ na odbiór obrazu – podbije kolory lub je wytłumi, wydobędzie światło lub je przygasi, podkreśli kontury albo je zatrze. Warto w wyborze passe-partout poradzić się specjalisty.

JAK EKSPONOWAĆ SZTUKĘ

Zanim powiesimy obrazy czy plakaty, warto poznać kilka zasad. Znaczenie ma wielkość obrazu, dostępna powierzchnia ściany i jej otoczenie. Jeśli obraz ma być widoczny, powinien znajdować się na wysokości naszych oczu. Centralny punkt obrazu lub kompozycji umieszcza się na wysokości około 150-160 cm. Pojedynczy obraz powinien mieć wolną przestrzeń wokół siebie. Wyzwaniem może być zawieszenie kilku obrazów na jednej ścianie. Kompozycję tworzymy z tych o podobnej wielkości. Jeśli mamy bardzo duży obraz o przyciągających uwagę kolorach, nie powinien on być zawieszony razem z miniaturami – najlepiej je rozdzielić. Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości, warto zastosować się do jednego z trzech układów. Pierwszy to zawieszenie obrazów w linii prostej z największym w centrum i coraz mniejszymi w kierunkach zewnętrznych. W drugiej wersji tworzymy układ, w którym największy obraz stanowi szczytowy punkt, a mniejsze umieszczone są ukośnie ku dołowi z niewielkim nachyleniem linii bocznych. Można też zawiesić obrazy w układzie kwadratowym, gdzie największy z nich stanowi punkt centralny, a mniejsze są podkreśleniem narożników. Jeśli obraz wieszamy nad meblem, kierujmy się zasadą 2/3. Jej istotą jest takie wieszanie obrazu, aby wolna przestrzeń ściany pomiędzy jego dolną krawędzią i meblem wynosiła mniej więcej 2/3 wielkości płótna. Obraz nie może też być szerszy niż mebel, a jeśli na tym ostatnim stoją jakieś bibeloty, wazoniki, zegarek, fotografie, to nie mogą one zasłaniać krawędzi płótna. Idealna odległość to około 20-30 cm od krawędzi mebla.